Ludwigs Champion 1129

Idag har vi ett ljus tänt på Hippotique. Den fantastiska hingsten Ludwigs Champion har gått ur tiden, efter en förstoppningskolik som startade när han befann sig på tävlingar på Strömsholm nu i helgen. Han buköppnades och allt verkade okej, men han blev sämre och fick öppnas en gång till. Då visade det sig att en stor del av tarmen var död och hans liv gick inte att rädda. 
 
                                                                                "Ludde" som föl
 
Ludwigs Champion 1129 är verkligen en av mina favorithingstar. Kanske för att han började synas i samma veva som jag letade hingst till mitt eget sto. Jag levde med Hingstkalendern dag och natt, kollade filmer och läste stamtavlor. Pratade med hingstägare och avelsrådgivare. 
Det jag fastnade för hos Ludwigs Champion, förutom hans banne mig perfekta yttre, var den utstrålning och attityd som nådde genom skärmen på filmerna jag såg. Han hade ett sådant lugn kombinerat med en enorm power, och en så positiv attityd och samarbetsvilja. Han verkade så otroligt komplett! 
Ludwigs Champion var en het kandidat, men ung och oprövad som avelshingst och till mitt sto som då var 18 år kändes det säkrare med en hingst med en hög dräktighetsprocent, och valet föll på min andra kanditat: Rambo 910. 
 
Jag kunde inte släppa den här fina hingsten, så året efter betäckte jag med Ludwigs Champion, men det var sent på säsongen och jag fick bara ett försök. Det tog sig tyvärr inte. 
 
 
 

Klicka på bilden för att se en film från Falsterbo 2009.

Ludwigs Champion och Royne Zetterman
 
Vila i frid, Ludwigs Champion.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort