Körkort och registreringsbevis tack

I morse blev jag invinkad i en poliskontroll på vägen till jobbet. Eftersom jag har en taxikörning i eftermiddag så hade jag transporten med mig. 
Det är första gången jag åker in i en poliskontroll med transport, och plötsligt så handlade det inte bara om körkorts- och nykterhetskontroll. Nej, noggrann kontroll av släp och bil och körkort blev det, och det slog mig hur glad jag är att allt är i sin ordning. 
Jag vet att det är otroligt många där ute som åker omkring med överlast i sina släp, på grund av att man bara har B-kort, och de böterna är ju inte roliga att betala. Det man kanske inte tänker på är att det i många fall handlar om olovlig körning vilket i bästa fall leder till böter och varning, och i värsta fall återkallat körkort. Då svider det...
 
 
Bilden kommer från Fotoakuten.se 
 
Man kan tycka vad man vill om reglerna kring tungt släp, för det är ju fasen så mycket säkrare att köra olagligt tack vare att ekipaget är stadigare och bättre än att köra lagligt med en liten skitbil och enaxlat släp. Men det spelar ju tyvärr ingen roll, för i väntan på att en lagändring ska träda i kraft så är det trots allt du som förare som åker dit. Och det innebär tyvärr att det även förekommer en hel del tveksamma ekipage där ute i trafiken. Små bilar och gamla lätta transporter, icke desto mindre med sin väldigt dyrbara last. Hur tänker man där...?
 
Det är inte särskilt märkvärdigt att ta E-behörigheten, och det går att komma billigt undan. OM du vanemässigt kör med transport så se till att du har ett så säkert ekipage som möjligt och ta E-kortet så är oron ur världen. 
 
Samla ihop ett gäng kompisar och klubbkamrater och ta kontakt med en trafikskola så är de alla gånger villiga att förhandla om paketpris och anordna en gemensam kurs då en hel grupp tar kortet samtidigt. Peppa varandra att få det gjort och lycka till.
 
// Linda

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort