Tips för en behagligare sommar del 1 - insektsmedel

Sommaren är ju helt underbar på många sätt, men för oss med häst kan det vara den absolut värsta tiden på året. Insekter som är både störande och giftiga, torra hovar, svårläkta sår, mugg, giftiga växter, övervikt, fång....Då är det plötsligt inte så roligt längre.
 
Jag har tyvärr fått min beskärda del av ovan nämnda bekymmer, i omgångar tack och lov. 
Med alla "mirakelmedel" som ska bota och förebygga än det ena än det andra är det svårt att veta vad man ska ta sig till, och ofta sätter vi in så många åtgärder på en gång att vi inte vet vad som egentligen har hjälpt. Känns det igen? 
 
Tänkte därför ge lite tips som jag har snappat upp under åren och som jag tycker funkar bra för mina hästar. Det blir några inlägg, och jag börjar med det som alla har besvär med.
 
Insekter: Fästing, broms, flugor, mygg och annat jävelskap är en riktig plåga för hästarna. Dessutom kan de bli riktigt sjuka om det vill sig illa. Det finns en uppsjö av preparat på marknaden men de här tycker jag är bra, och det är därför de medel du hittar hos Hippotique:
           

Centaura klassas som läkemedel, och har tidigare bara gått att hitta hos veterinärer vad jag vet. Kladdar inte och luktar faktiskt helt okej. Sprayflaskan gör att det är enkelt att fördela över hela kroppen med bara ett svep per sida på hästen. Den är tyst och diskret, och borde accepteras även av hästar som inte gillar att bli sprayade. Spraya lite i handflatan och fördela i ansiktet och på öronen på hästen. 
Funkar riktigt riktigt bra, och är ok att använda även på människor. Super med tanke på att det inte luktar så starkt. Det blir inga fläckar på kläder eller läder av Centaura och man känner ingen "hinna" på huden.
Ett stort plus för er som tävlar är att Centaura har 0 timmars tävlingskarens! 
En flaska innehåller 250 ml och kostar 196:- (prissätts av Boeringer Ingelheim = samma pris överallt)
 
  
Effol Broms Blocker är enligt många (källa: Internet/Google) det bästa, mest effektiva medlet mot hungriga bromsar. När man testat "allt" och det känns som om ingenting hjälper, så funkar Bromsblockern. Medlet är baserat på en sammansättning eteriska oljor som ger skydd mot stickande insekter. Den luktar väldigt starkt, så jag rekommenderar att spraya på den utomhus... Jag tycker nog att det räcker gott och väl att spraya en till två gånger per dygn på betet, trots att det på flaskan står att den skyddar 3-4 timmar?! Men det är väl kanske som mest effektivt då. Bra spridning på sprayflaskan, så med ett sprayavstånd på 20 cm så räcker det med tre tryck per sida på hästen. Spraya i handflatan eller på en svamp för att fördela i ansiktet på hästen. Medlet har en slaktkarens på 60 dagar, och 0 timmars tävlingskarens. 
Kladdar inte och lämnar ingen hinna på huden, men lukten sitter i. Tvätta händerna efter användning. Blandningen uppges vara hud-och pälsvänlig, utvecklad på ett Schweiziskt institut, hahaha... Jag har inte sett några hudreaktioner varken på mig eller mina hästar så det verkar stämma.
Flaskan innehåller 500 ml och kostar mellan 289-325:-.
 
 
Hoppas att du hittar din insektsskyddfavorit i sommar så att både du och hästen kan njuta till fullo av sommarritterna, sommarbetet, sommarmeetingen, sommarlovet...
 
Del 2 i tipsserien kommer att handla om flughuvor och flugtäcken.
 
Soliga sommarkramar 
// Linda
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort