Dagarna efter....

I fredags var Hippotique Hästtaxi ute på uppdrag, det här var min längsta körning hittills. Den visade sig dessutom bli värre än vad jag kunnat drömma om, på grund av den lömska vintern.
 
Uppdraget var att hämta en Nordsvensk travarhingst uppe vid norska gränsen och köra den till sin nya ägare i Grebo. En nätt liten resa på 37 mil, enkel väg. 
Fick med mig sambon som sällskap tack och lov, och Bobo låg också och snarkade i bilen. Resan upp tog ganska exakt 4 timmar, med bra väglag och bara en mindre felkörning tack vare min GPS "Pär, som i princip aldrig vet var vi är, han funkar sisådär". 
 
Väl framme vid Mognar gränsstation så mötte jag upp Morten och hans vackra, vackra hingst Steinsvad Eld.
 
Morten har haft honom sen han var 1 år, och de har tävlat framgångsrikt i trav i många år, i Norge. Han är godkänd hingst och har ca 200 avkommor. Steinsvad har nu hunnit bli 16 år, och ska bli pensionär och avelshingst på heltid. 
 Han lär ju inte ha några problem att få tjejer om de själva får bestämma....
 
Vi lastade om bakom tullhuset och gick sedan in och löste pappersarbetet. Momsen ska betalas vid gränsen och ägarbytespapper och destination ska fastställas. Färskt veterinärintyg, vaccinationsintyg och pass måste naturligtvis uppvisas också. Sen var det bara att åka. Det som slog mig var att ingen var ute och tittade på hästen? 
 
Vi kom inte långt förrän det började regna, och strax därpå blev det fullkomlig snöstorm! Som tur är har jag fortfarande vinterdäcken på, men vi såg två bilar som körde av vägen med bara 100 meters mellanrum, så det var jäkligt otäckt att inte veta om mötande trafik hade koll på sina fordon. Temperaturen låg på nollan och snömodden samlades rätt snabbt på vägen.
Hästen stod blickstilla i transporten hela vägen och vi tog oss till slut hem utan incidenter. Dock tre timmar försenade! Han verkade rätt nöjd över att få kliva ur transporten och begrava sig i höet i boxen. 
 Visst är det väl en läckerbit! 
 
Slutet gott, allting gott. 
Kram Linda
 
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort